El deute grec, i la democràcia europea, ad calendas graecas
Article publicat com a Nota d'opinió de la Fundació Catalunya Europa, el 20 de juliol de 2015
Suetoni va escriure
a “Vida de 12 Cèsars” que l’emperador Octavi August utilitzava sovint
l’expressió “ad calendas graecas” per
a donar a entendre que algú no pagaria mai. Les “calendes” gregues no existien,
perquè els grecs no utilitzaven aquesta fita temporal que regia el calendari
romà. Així, el primer dia de mes, “la calenda”, no arribava mai. És a dir, el
deutor no pagava.
La crisi del deute
grec pot posar d’actualitat aquesta antiga locució llatina. El deutor grec no
paga perquè no sembla que pugui pagar el seu deute. Va donant llargues i, des
del centre de l’imperi europeu, li donen
noves pròrrogues perquè el pugui pagar, li presten diners per fer front als
venciments més urgents... però ningú vol assumir que el deute difícilment
s’acabarà pagant.
Aquesta expressió
llatina és ben coneguda a Itàlia, França i Espanya, però no té traducció en
alemany. És potser també per això que el món germànic té serioses dificultats
per gestionar el deute grec. De fet, com és ben sabut, en alemany s’utilitza la
mateixa paraula “schuld” per a
referir-se al “deute” i a la “culpa”. És a dir, un deutor és portador d’una
culpa. Un significat que arrela en l’imaginari luterà, que no permet la “remissió
dels pecats”, ni contempla la
“penitència” i “l’absolució”, tant presents en l’imaginari catòlic llatí.
Alemanya, i els
veïns luterans finlandesos i bàltics, tenen problemes morals per gestionar la
qüestió del deute, però el conjunt de la Unió Europea té greus problemes per gestionar
la qüestió democràtica vinculada a la sobirania. La resolució de la crisi grega
ha posat de manifest les dificultats per gestionar les contradiccions entre les preferències del ciutadans d’un determinat
Estat-nació i les preferències del conjunt dels ciutadans de la Unió, entre
la sobirania nacional i la sobirania compartida europea que gestionen
mancomunadament en el Consell, els Estats-nació que s’han convertit en
Estats-membres de la UE.
Els Estats ja no són sobirans perquè han cedit una part
important de la seva sobirania a les institucions europees i –indirectament– a la resta d’Estats-membres. Ningú ens obligava a
fer-ho, però ho hem fet signant els successius tractats europeus. Hem cedit la
nostra sobirania monetària i fiscal i ja no es pot recuperar parcialment. Només tenim dues opcions: o bé sortim de la
zona Euro per recuperar la sobirania, en un entorn globalitzat altament
complex, o bé apostem per avançar en la construcció d’un demos europeu, dipositari d’una nova sobirania post-nacional.
Amb el referèndum
del 5 de juliol, el govern grec encapçalat per Alexis Tsipras va intentar
condicionar la negociació entre els Estats membres sotmetent a judici popular la
proposta que les tres institucions –Comissió Europea, BCE i FMI– van fer al
govern grec el passat 25 de juny per acordar un nou programa de rescat al
sector públic grec i evitar la suspensió de pagaments del deute. Però no va calibrar que el referèndum no podia
servir per pressionar en la negociació amb els altres Estats-membres sinó que
només podia ser una eina per justificar la sortida de l’Euro i la recuperació
de la sobirania monetària i fiscal, com a mínim des d’un punt de vista
formal.
Més d’un 60% de
l’electorat va votar NO a la proposta de les institucions, tal i com els havia
demanat el primer ministre Tsipras, i en contra dels pronunciaments a favor del
SÍ dels presidents de la Comissió Europea i del Parlament Europeu, així com de
les forces polítiques gregues que van perdre les eleccions parlamentàries del
passat mes de gener. El triomf del NO va ser una reivindicació de la sobirania
grega enfront de la nova sobirania compartida europea, i no pas un triomf de la
democràcia grega enfront de la tecnocràcia europea. Però el triomf del NO va servir de ben poca cosa, perquè la pregunta no era
l’adequada.
La única pregunta rellevant hagués sigut: ¿està d’acord en què
el govern grec rebutgi la proposta de les institucions i surti de la zona Euro
per a recuperar la seva sobirania monetària i fiscal? Sense un mandat clar per assumir les
conseqüències del trencament de les negociacions amb la UE, el govern grec no
podia fer altra cosa que acceptar el compromís negociat entre els caps d’Estat
i de govern d’una majoria dels Estats membres de la zona Euro.
No es pot dir que s’hagi produït un cop (com proclama la campanya This
is a coup de l’esquerra europea a Twitter), sinó una “imposició” d’una majoria d’Estats democràtics sobre un altre
Estat democràtic –Grècia– que necessita la seva ajuda financera. Imposició que
ha sigut negociada entre el conjunt dels Estats membres fins que ha sigut
acceptada per tots –de grat o per força. Però
és així com funciona la regla de la majoria, també a Grècia, on el
Parlament ha acabat decidint acceptar el compromís del seu govern, tot i que
amb el vot en contra d’una part important del grup parlamentari del primer
ministre.
La regla de la majoria a Europa ens diu que tot acord ha
de ser aprovat per una majoria d’Estats membres, perquè tots ells responen a un
mandat democràtic. Si bé el primer ministre Tsipras
pot tenir la legitimitat democràtica dels 3.5 milions de grecs que van votar NO
al referèndum, la cancellera Merkel té la legitimitat dels 18 milions
d’alemanys que la van votar en les darreres eleccions –i de quasi 30 milions si
hi sumem els 11 milions que van votar al seu soci de coalició, l’SPD–.
El que hem viscut en les darreres setmanes és un conflicte
de legitimitats entre sobiranies nacionals: si el
govern grec fa un referèndum i els ciutadans rebutgen una proposta comunitària,
altres governs nacionals fan saber que probablement els seus parlaments
nacionals no aprovin un tercer rescat ni una reestructuració del deute. Sobre
el paper, és un conflicte de legitimitats insoluble. Si a la UE existeixen 28 fonts de sobirania, cap d’elles es pot imposar
a les altres. Només un acord majoritari entre els seus governs –aprovat pels
respectius parlaments o via referèndum- pot resoldre el conflicte. Aquesta
és la realitat de l’actual crisi del deute.
Per tant, més enllà
de si estem en desacord amb les polítiques d’austeritat que s’han aplicat a
diversos països europeus i més enllà de si considerem injustes les condicions
que les institucions imposen a Grècia a canvi d’un nou préstec mil milionari
(s’han prestat més de 200.000 milions i el tercer rescat en preveu 85.000 més),
es fa difícil explicar l’actual crisi grega en relació a la Unió Europea com
una batalla entre democràcia i tecnocràcia.
El primer ministre
holandès, Mark Rutte, ho va deixar ben clar en la reunió del Consell Europeu de
dimarts 7 de juliol, amagant amb la possibilitat de sotmetre a referèndum al
seu país el tercer rescat grec. Quan valorem que els ciutadans grecs van votar
massivament en contra de les condicions de les institucions europees, no hem de
perdre de vista que un referèndum
similar a Holanda, a Finlàndia o a Alemanya donaria un resultat clarament
contrari a seguir prestant més diners al govern grec.
Però la democràcia
europea no es construirà enfrontant les democràcies nacionals entre elles ni
amb les institucions europees. La democràcia europea només es pot construir si
assumim que avui la única política democràtica que es pot exercir a Europa és
la política democràtica a nivell europeu.
Les conseqüències
del referèndum grec ens mostren, un cop més, que és il·lusori seguir pensant la democràcia en termes nacionals. Un
país membre de la zona Euro no pot funcionar com una democràcia en el marc d’un
Estat-nació. Les democràcies europees s’enfronten al “trilema de Rodrik” entre
integració de mercats, democràcia i Estat-Nació. Avui no es pot mantenir un
sistema democràtic en el marc d’un Estat-Nació en un context de mercats
integrats. És a dir, no es pot mantenir un sistema democràtic en el marc d’un
Estat-Nació i alhora estar integrat a l’Eurozona, havent cedit sobirania
monetària i fiscal. Per mantenir un sistema democràtic cal triar entre
renunciar a l’Estat-nació, és a dir a la sobirania nacional, o renunciar a la
integració de mercats que suposa l’Eurozona.
Grècia, però, com la majoria d’Estats europeus, no vol
haver de triar. Vol preservar la sobirania nacional i mantenir-se a la zona
Euro. Però això, a mig termini, no és sostenible.
Perquè les preferències dels ciutadans grecs –o d’altres països, com Espanya– xocaran
contra les polítiques decidides per les institucions comunitàries. I la única
manera de resoldre l’equació és que les polítiques decidides per les
institucions comunitàries responguin a les preferències polítiques d’una
majoria de ciutadans europeus, expressats a través de les eleccions al
Parlament Europeu o de l’elecció directa per sufragi universal d’un president
d’Europa, segons apostem per un sistema parlamentari o presidencialista.
Però per fer aquest
pas definitiu ens hem de fer dues preguntes: estem disposats a acceptar la regla de la majoria a nivell europeu? ;
estem disposats a mantenir la comunitat política que és la Unió Europea “a
qualsevol preu”?
Si responem
positivament a les dues preguntes significarà que estem disposats a assumir com
a legítim un govern europeu –de dretes o d’esquerres– sorgit de la voluntat
comú dels ciutadans europeus, encara que aquesta no sigui la voluntat
majoritària entre els ciutadans del meu país, i que considerem que la Unió política
del continent és un “bé comú” a preservar per sobre dels interessos nacionals.
Ara bé, Europa encara no ha decidit si vol la
unitat política “a qualsevol preu” i per això és incapaç de decidir mantenir
Grècia dins Europa i de la zona Euro “a qualsevol preu”. De fet, la cancellera
Angela Merkel, a l’entrar a la reunió de la cimera de la zona Euro de diumenge
12 de juliol va deixar clar que “no hi hauria acord a qualsevol preu”. Per què
no?
Grècia avui és un problema econòmic per Europa, però és,
sobretot i principalment, un problema polític de primer ordre. Un problema geoestratègic, fins i tot, com va recordar els primers
dies de juliol el secretari de Defensa dels Estats Units, que va qualificar d’
“error geoestratègic” una possible sortida de Grècia de la zona euro, per les
conseqüències que podria tenir a la regió. Els Balcans han sigut sempre un
problema per a Europa. I qualsevol decisió en aquesta regió pot tenir greus
conseqüències. Deixar caure Grècia i
convertir-la en un “Estat fallit” no és només un “error geoestratègic” sinó un
passaport segur a una nova desestabilització de la regió, incloent els països
que ja són membres de la UE, com Bulgària i Romania.
Les grans decisions
polítiques i geoestratègiques mai es valoren en termes econòmics. La
reunificació alemanya va suposar un enorme cost econòmic per a l’antiga
Alemanya occidental i un gran cost social per a l’antiga Alemanya oriental,
però l’objectiu polític de la reunificació –inclosa la decisió de l’artificial
paritat monetària entre el marc oriental i el marc occidental– no es va
qüestionar. Alemanya va decidir absorbir i finançar els länder orientals perquè formaven part de la nació alemanya. Com la
Itàlia del nord ha fet amb la Itàlia del sud des de la unificació del segle
XIX.
La pregunta que Europa s’ha de fer
amb Grècia –i amb el conjunt de la regió balcànica– és si els volem dins “a
qualsevol preu”, o no estem disposats a pagar el preu de mantenir dins el
mateix sistema polític a una regió del continent que històricament ha sigut una
regió econòmicament poc desenvolupada i políticament inestable.
Si no responem sincerament a aquesta pregunta la
democràcia europea i el projecte polític de la UE –com el pagament del deute
grec– seguirà esperant, ad calendas
graecas.
Comentaris